Polskie marki - dlaczego warto?
Blog

Polskie marki - dlaczego warto?

Jesteśmy bardzo szczęśliwe i dumne z tego, że podstawowym konceptem, na którym oparłyśmy POP jest promowanie wartościowych polskich marek. 
Mamy listopad, a miesiąc ten to - poza upamiętnianiem wydarzeń historycznych - idealna okazja do refleksji nad współczesnymi przejawami patriotyzmu. Przekładając idee na codzienność, jeżeli mamy możliwość kupienia produktu porównywalnego (ba! nierzadko lepszego - ale o tym za chwilę…), który został zaprojektowany i stworzony w Polsce, a tym samym wesprzeć rodzimego przedsiębiorcę i w konsekwencji także zatrudnianych przez niego lokalnie pracowników, to jest to bardzo namacalna wartość.

Krytycznie nastawieni z pewnością podniosą, że koszt takiego patriotyzmu konsumenckiego jest jednak zbyt wysoki. Ale czy na pewno?

Biorąc pod uwagę, że rzeczy „Made in Poland” podlegają unijnym standardom produkcji, a koszt ich wytworzenia nie przez przypadek jest znacząco wyższy od tego w odległych krajach Azji - trudno się dziwić, że ma to odzwierciedlenie w finalnej cenie produktu. Jeśli jednak wykorzystywanie dzieci lub nieetyczne warunki pracy nie są czymś, do czego chcemy się w jakikolwiek sposób przyczyniać - warto mieć to na uwadze.

Wiele relatywnie niewielkich polskich marek decyduje się na tworzenie jedynie niewielkich kolekcji. W takim wypadku z całą pewnością udział kosztów takich jak wytworzenie prototypów czy marketing jest nieproporcjonalnie wyższy w jednostkowym produkcie niż w przypadku konkurencyjnych międzynarodowych koncernów. Dlaczego tak się dzieje? Można przyjąć, że choćby z finansowego pragmatyzmu wielu lokalnych producentów wytwarza jedynie krótkie serie (zawsze może się przecież okazać, że dany model nie wstrzeli się w gusta klientów), ale w rezultacie pozwala to uniknąć jednej z największych zmor przemysłu odzieżowego - nadprodukcji. Zatem w najgorszym wypadku ekologiczny efekt świadomej ilości produkowanego towaru jest skutkiem ubocznym asekuracyjnej postawy przedsiębiorców. Znając jednak dobrze twórców marek, z którymi współpracujemy, widzimy, że jest to bardzo często przede wszystkim przejaw autentycznej troski o dobro środowiska i przyszłość naszej planety.

To ostatnie przejawia się bowiem także w wykorzystywanych materiałach. Zwracamy bardzo dużą uwagę na to, z czego tworzą marki dostępne w POP. Naturalne materiały, te pozyskiwane z recyklingu czy odzyskiwane z przemysłu spożywczego to zdecydowanie wartość dodana dla ekologii. Cieszy nas też niezmiernie, że coraz większą wagę przywiązujecie do tego Wy, a Wasze coraz bardziej świadome wybory przyczyniają się do napędzania pozytywnych zmian w tym zakresie.

Rodzaj stosowanych materiałów i sposób wytworzenia produktów przekłada się oczywiście także na ich trwałość oraz jakość użytkowania. Termoregulacyjnych właściwości wełny merino czy lnu nie zastąpi ich poliestrowy odpowiednik. Staranne odszycie ręczne wprawnej szwaczki nie tylko od razu da znacznie lepszy efekt na sylwetce, ale i przetrwa lata użytkowania w przeciwieństwie do masowo produkowanych ciuchów, które niekiedy nie przechodzą testu pierwszego prania…

Wreszcie weźmy na tapetę unikalność produktów. Autorski print na tkaninach? Nietuzinkowy krój? Charakterystyczna nuta zapachowa? Oryginalny wzór biżuterii? Jeżeli cenimy rzeczy, obok których nie przechodzi się obojętnie, to warto zatrzymać się przy markach, które często miesiącami pracują nad konkretnym produktem. A że wyjątkowość takich produktów przekłada się na naszą satysfakcję z użytkowania i odbiór naszej stylizacji czy wnętrza przez otoczenie - nic dziwnego, że jest to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Jest to także dla nas jedna z najistotniejszych przesłanek warunkujących rozpoczęcie współpracy z daną marka w ramach POP.

Jak jednak odnaleźć te marki, które warto wspierać pośród setek funkcjonujących w Polsce firm? Ustalenie pochodzenia danego producenta, tego czy faktycznie tworzy lokalnie albo analizowanie składu ubrań, to przecież zadanie, na które najzwyczajniej w świecie większości po prostu brak czasu. W tym zakresie staramy się przyjść z pomocą choć w niewielkim stopniu my, w ramach naszego konceptu, jakim jest POP. Marki, z którymi współpracujemy na stałe lub w ramach tymczasowych pop up’ów, to selekcja tych polskich producentów i twórców, których wierzymy, że warto obserwować i wspierać. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się dalej rozwijać platformę, jaką jest POP, do promocji najbardziej wartościowych polskich marek.

Poprzedni
Czerwień nie przestaje być najbardziej "hot" kolorem tej jesieni